Τετάρτη 20 Ιανουαρίου 2010

Με το σχέδιο Καλλικράτης



Περιφερειάρχες, Δήμαρχοι οι ισχυροί πόλοι εξουσίας.


Πάνδημο αίτημα ο Κορινός στην Κατερίνη


Με επιφυλάξεις οι Νομάρχες και οι Δήμαρχοι για τις αρμοδιότητες, τους πόροι, τη χωροταξική κατανομή
Το σχέδιο νόμου του υπουργού Εσωτερικών κ. Γ. Ραγκούση αναδεικνύει σε ισχυρούς πόλους εξουσίας τους περιφερειάρχες, καθώς και τους δημάρχους, αφού η χωροταξική τους αρμοδιότητα πλέον επεκτείνεται σε επίπεδο επαρχίας και θα χειρίζονται μεγάλα αναπτυξιακά κονδύλια.
Οι δήμοι θα μειωθούν σε 370 και θα καθορισθούν με πληθυσμιακά και γεωγραφικά κριτήρια. Εξαίρεση θα αποτελέσουν οι ορεινές δυσπρόσιτες περιοχές και οι νησιωτικές (κάθε νησί και δήμος, εκτός από την Κρήτη και τη Μυτιλήνη).
Προβλέπεται ακόμη η δημιουργία 13 περιφερειών, από τις οποίες η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη θα έχουν μητροπολιτικό χαρακτήρα, ενώ οι σημερινές 13 κρατικές περιφέρειες θα αντικατασταθούν από επτά Γενικές Διοικήσεις, οι οποίες θα ασκούν τις κρατικές αρμοδιότητες, όπως χωροταξία, περιβάλλον, πρόνοια, μετανάστευση.
Το εκλογικό σύστημα για τις δημοτικές εκλογές αλλάζει, αφού οι νέοι δήμαρχοι και οι αιρετοί περιφερειάρχες θα εκλέγονται με ποσοστό 50% συν 1. Κατά τον υπουργό Εσωτερικών είναι σαφής η οριοθέτηση των αρμοδιοτήτων μεταξύ αιρετών περιφερειών και νέων δήμων.
Στο πλαίσιο αυτό, οι περιφέρειες αναλαμβάνουν τον ενιαίο στρατηγικό αναπτυξιακό σχεδιασμό της περιοχής, τη διαχείριση κονδυλίων, του ΕΣΠΑ, τη διαχείριση αποβλήτων, έργα, την πράσινη ανάπτυξη, ενώ οι δήμοι όσα σχετίζονται με την εξυπηρέτηση του πολίτη.
Οι νέες περιφέρειες αναλαμβάνουν «σταδιακά εκείνες τις αρμοδιότητες που ασκούνται σήμερα από την κρατική περιφέρεια, με εξαίρεση εκείνες που αφορούν θέματα χωροταξίας - πολεοδομίας, προστασίας του περιβάλλοντος και δασικής πολιτικής ή μεταναστευτικής πολιτικής».
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ:
Στην Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση εκτός από τον αιρετό περιφερειάρχη, θα υπάρχει αιρετό περιφερειακό συμβούλιο, με καθορισμένο αριθμό συμβούλων ανάλογα με τον πληθυσμό κάθε νομού. Θα υπάρχουν αντιπεριφερειάρχες οι οποίοι θα επιλέγονται μεταξύ των περιφερειακών συμβούλων από τον περιφερειάρχη. Όπως είπε ο κ. Ραγκούσης, θα διακρίνονται σε θεματικούς (π.χ. περιβάλλοντος, υποδομών κ.λπ.) και τοπικούς (με αρμοδιότητα τις παλιές νομαρχίες που μετατρέπονται σε περιφερειακά διαμερίσματα). Παράλληλα στις περιφέρειες δημιουργείται η Εκτελεστική Επιτροπή, που είναι το εκτελεστικό όργανο στις Περιφερειακές Αυτοδιοικήσεις και θα αποτελείται από τον περιφερειάρχη και τους αντιπεριφερειάρχες.
ΔΗΜΟΙ:
Εκσυγχρονίζεται ο θεσμός των δημοτικών ΚΕΠ, με τη δημιουργία μικρών, αποτελεσματικών «Δημοτικών e - ΚΕΠ», σε κάθε γειτονιά ή χωριό ανάλογα με τις ανάγκες εξυπηρέτησης.
- Με την εισαγωγή της έξυπνης «κάρτας του δημότη», ξεκινά η υλοποίηση της «κάρτας του πολίτη». Με αυτήν περνούν οι δήμοι στην αυτόματη εξυπηρέτηση (π.χ. έκδοση πιστοποιητικών), αλλά και διευκολύνεται η συμμετοχή σε δημοκρατικές διαδικασίες (π.χ. τοπικά δημοψηφίσματα).
- Οι δήμοι εξοπλιζόμενοι με τις απαραίτητες υποδομές (μηχανήματα αυτόματης εξυπηρέτησης - «δημοτικά ΑΤΜ»), που θα εγκατασταθούν στα δημοτικά e - ΚΕΠ θα έχουν τη δυνατότητα αυτόματης εξυπηρέτησης 24 ώρες το 24ωρο, 365 μέρες τον χρόνο.
- Θεσπίζεται ο Συνήγορος του Δημότη και της Επιχείρησης σε κάθε δήμο και σε κάθε περιφέρεια.
ΠΟΡΟΙ: Αναφορικά με τους πόρους, ο κ. Ραγκούσης είπε ότι πλέον δεν θα βασίζονται, κυρίως, στον φόρο εισοδήματος και τα τέλη κυκλοφορίας, αλλά θα συνδεθούν με τον ΦΠΑ, προκειμένου από τη μία να ενισχυθούν τα οικονομικά των ΟΤΑ και από την άλλη να καταστεί η Αυτοδιοίκηση σύμμαχος «στη μεγάλη εθνική προσπάθεια της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής». Παράλληλα, όπως αναφέρεται στο κείμενο διαβούλευσης, πόροι θα εξευρεθούν και από τον Φόρο Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ).
Μερικές σκέψεις μας
Η προβλεπόμενη γιγάντωση των Δήμων είτε σε πληθυσμό είτε σε έκταση, η μη σαφής χωροταξική τους κατανομή, το γεγονός ότι δεν θα ληφθεί υπόψη η άποψη των τοπικών κοινωνιών νομίζουμε ότι θα απομακρύνει τον δημότη πολίτη από τα κέντρα των αποφάσεων και έτσι δεν θα μπορούμε να μιλάμε ούτε για τοπική, λόγω έκτασης και μεγέθους, ούτε για αυτοδιοίκηση αφού δεν θα συμμετέχει ο πολίτης δημότης.
Τα νέα σχήματα θα είναι πιο συγκεντρωτικά, ο πολίτης δεν θα μπορεί να παρεμβαίνει και ουσιαστικά θα αναπαράγουν το δικομματικό κυβερνητική μοντέλο στις νέες περιφέρειες και τους δήμους.
Η μη πρόβλεψη της απλής αναλογικής στις εκλογές , η μη κατάργηση του δημαρχοκεντρικού συστήματος, η μη πρόβλεψη υποστήριξης κυττάρων δημοκρατίας σε επίπεδο δημοτικών διαμερισμάτων συνοικιών, η μη εξασφάλιση της ουσιαστικής συμμετοχής του πολίτη ώστε να αυτοδιοικείται από το πρώτο επίπεδο που είναι η γειτονιά και το δημοτικό διαμέρισμα, η μη κατοχύρωση της ουσιαστικής δημοκρατίας με προγραμματικές απολογιστικές συνελεύσεις, αποβλέπει στην ανάγκη του συστήματος να έχει τις νέες Περιφέρειες και τους Δήμους σαν το μακρύ χέρι της κυβέρνησης για την εφαρμογή της πολιτικής της.
Και να μην ξεχνιόμαστε οι κυβερνητικές πολιτικές εδώ και πολλά χρόνια είναι περισσότεροι φόροι, λιγότερες δαπάνες, λιγότερη συμμετοχή του πολίτη στη λήψη των αποφάσεων και πολύ μεγαλύτερη συμμετοχή στα οικονομικά βάρη.
Η δημιουργία τριών Δήμων στην Πιερία εκτός του ότι υπάρχει ο κίνδυνος να έχει τέτοια χωροταξική κατανομή ώστε να εξυπηρετεί τους ντόπιους κομματικούς παράγοντας, όπως έγινε και στο παρελθόν, δεν θα εξασφαλίσει τη συμμετοχή του πολίτη μιας και ούτε καν θα γνωρίζει ο πολίτης ούτε τον Περιφερειάρχη ούτε τον Δήμαρχο, όταν η φυσική απόσταση μεταξύ τους θα μεγαλώσει, όταν δεν προβλέπονται άλλα θεσμοθετημένα όργανα συμμετοχής του δημότη ώστε να έχει ουσιαστική συμμετοχή στη λήψη των αποφάσεων.
Γιατί όταν μιλάμε για τοπική αυτοδιοίκηση εννοούμε ότι σε τοπικό επίπεδο ο δημότης θα συμμετέχει ουσιαστικά στη λήψη των αποφάσεων που τον αφορούν.
Δεν εννοούμε ότι θα καλείται κάθε τέσσερα χρόνια να ψηφίζει άλλους, να βγαίνουν άλλοι, άλλα να υπόσχονται, άλλα να κάνουν και όλα αυτά στο όνομά του και αυτός στη γωνία δίνοντας πολλά ( σε φόρους ) και παίρνοντας ελάχιστα.
Αλήθεια αυτή η σύνδεση των εσόδων των Ο.Τ.Α. με το ΦΠΑ τι σημαίνει; Θα μας βγάλει στη γύρα να μαζεύουμε αποδείξεις σαν Δήμος - Περιφέρεια, θα μας κάνει εφοριακούς να ελέγχουμε τις επιχειρήσεις αν κόβουν αποδείξεις, ή θα φθάσουμε να δίνουμε γη και ύδωρ για να εγκατασταθούν επιχειρήσεις για να υπάρξει Φ.Π.Α. και να έχουμε έσοδα, κάνοντας τα στραβά μάτια σε περιβαλλοντικές, εργασιακές ασφαλιστικές ή και άλλες παρανομίες; ΝΥΝ ΥΠΕΡ ΠΑΝΤΩΝ Ο Φ.Π.Α.
Πάνδημο αίτημα ο Κορινός να ενταχθεί στην Κατερίνη
Σε σχέση με τον Κορινό υπάρχει μια προσπάθεια από το δήμαρχο και πιθανά κύκλους του κυβερνώντος κόμματος, ώστε ο Κορινός να πάει στη Βόρεια Πιερία και όχι στην Κατερίνη όπως προέβλεπε η πρόταση του Ινστιτούτου της ΚΕΔΚΕ. Οι λόγοι είναι η ικανοποίηση προσωπικών πολιτικών φιλοδοξιών μιας και αποκλείεται να τεθούν επικεφαλής συνδυασμού για την Κατερίνη.
Προς το σκοπό αυτό επικαλούνται ιδιαίτερες σχέσεις με κυβερνητικά στελέχη όπως τον κ. Ραγκούση και για την κάμψη των αντιδράσεων διαβεβαιώνουν ότι την έδρα του Δήμου Βόρειας Πιερίας θα την πάρει δήθεν ο Κορινός και θα ονομάζεται Δήμος Πύδνας.
Σκοπός τους είναι να αποδεχτεί ο Κορινός να πάει στη Βόρεια Πιερία και όταν αποδειχθεί ανέφικτη η έδρα, να αποδεχτεί μοιραίως τα τετελεσμένα και να διεκδικήσει πλέον Κορινιώτη Δήμαρχο τρομάρα τους. Και όλα αυτά όταν αρνήθηκαν ή έστω αμέλησαν να προχωρήσουν την εθελουσία συνένωση με Παραλία, Πύδνα και Μεθώνη όπως μας έταζαν πριν ένα χρόνο, λύση που τώρα αποκλείστηκε.
Απέναντι σε αυτά τα σχέδια στέκεται όλος ο Κορινός, πολιτικοί παράγοντες, επιχειρηματίες, επαγγελματίες, εργαζόμενοι, οι οποίοι στη συντριπτική τους πλειοψηφία επιθυμούν και θα επιδιώξουν την ένταξη του Κορινού στην Κατερίνη με σκοπό να αποτελέσει ο Κορινός το προάστιο της Κατερίνης.
Η πολεοδομική απόσταση των δύο δήμων είναι ελάχιστη, ουσιαστικά αποτελούν ένα πολεοδομικό συγκρότημα, πολλοί δημότες Κορινού είναι κάτοικοι Κατερίνης και αντιθέτως, έχουν κοινά συμφέροντα και κοινούς στόχους και προσβλέπουν στην παραπέρα τουριστική και άλλα ανάπτυξη μέσα από τον ενιαίο Δήμο της Κατερίνης.
Η ένταξη του Κορινού στην Βόρεια Πιερία θα μεγαλώσει κατά πολύ τις αποστάσεις μεταξύ των Δ. Δ. κάνοντας δύσκολη την πρόσβαση των δημοτών, θα αποξενώσει τον Κορινό από το επιχειρηματικό, πολιτιστικό, πνευματικό κέντρο που είναι η Κατερίνη ενώ θα εμποδίσει και την ομογενοποίηση του Δήμου της Βόρειας Πιερίας.
Σύμφωνα με πληροφορίες άμεσα θα υπάρξει κάλεσμα για συγκέντρωση υπογραφών για την ένταξη του Κορινού στην Κατερίνη, ενώ θα κληθούν και όλοι οι φορείς να πάρουν θέση χτίζοντας όλοι ένα κοινό μέτωπο για την ένταξη του Κορινού στην Κατερίνη, ένα μέτωπο που θα το λάβουν σοβαρά υπόψη τους οι αρμόδιοι.-

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου